Familj på ökensafari med fyrhjulingar i öknen i Dahab

När man har tröttnat på vattensporter som dykning, snorking, kite surfing och windsurfing finns det många andra aktiviteter att hitta på såsom att ta sig på en ökensafari på kamelryggar, vandra i kanjonerna, sova i öknen och lära sig om himlakroppar genom att få se dem i teleskop och så köra fyrhjulingarna förstås. Det var lockande att testa att köra med fyrhjulingar för det finns det gott om i Dahab och till och med poliserna har sådana så vi bokade en dagsutflykt med Palma Beduin Tours

Själva bokningen i sig var inte den bästa upplevelsen och är absolut inget jag rekommenderar. Det är bättre att boka genom Red Sea Relax som har bra arrangerade utflykter. I Palma beduin-utflykten skulle det också ingå snorkling i Three Pools och mat och dryck för alla. Vi trippelkollade för att vara säkra på att det var det som gällde. När vi skulle träffa honom kl 10 följande dag var han för det första 20 minuter sen, på dåligt humör och bad inte om ursäkt för att vi fick vänta. Väl framme i three pools väntade vi i nästan 2 timmar på att något skulle hända. Personalen hade ingen som helst koll på vad de skulle göra. När de sa att vi skulle vänta en timme till sa jag ifrån. DÅ fick vi åka på fyrhjulingarna. Det var trist med erfarenheterna från utflykts-arrangören men när vi väl kom iväg var det dåliga humöret som bortblåst.

Snorklings-stället och kudd-restaurangen i “Three pools”

Vi har aldrig åkt på fyrhjulingar förut så vi fick en 1-minuts crash course. Det var ganska likt att åka på motorcykel. Jag band fast Henry med en sjal framför mig och Paul hade Winston framför sig så följde vi guiden först på en större asfaltsväg för att sedan svänga av och följa spåren i sanden där andra fyrhjulingar åkt. Där gick guidens fyrhjuling sönder. Han sa att vi skulle åka själva och följa spåren tills att vi kom fram till ett beduin-café vid en oas så vi gjorde det.

Winston och Henry skulle kunna leka här i dagar. Så många palmer att klättra i och kojor att bygga!

En klunga med beduinmän samtalar över en cigarett och kopp te. Annars är det bara vi här.

Spännande att klättra i berg!

Det var ganska skönt att åka i öknen utan någon annan även om vi inte var helt säkra på att vi åkte rätt väg..tills att vi såg oasen. Där drack vi nescafé och jag utforskade oasen med Winston och Henry medan Paul hade en intressant diskussion med guiden som hade kommit dit på en annan fyrhjuling om medias förvrängning av Egypten, om metrojet-flygplanet, isis, om revolutionen för 5 år sedan och lite annat spännande som vi inte visste om Egypten.

Vi fortsatte vidare i dalarna bland bergen och kom fram till ett brant berg som vi klättrade upp på. Sedan åkte vi tillbaka och snorklade i Three Pools innan det blev för mörkt.

Henry “städade” på berget.

Här ute finns det kameler som ser ut att vara vilda..eller så tillhör de någon och får vandra fritt.
I Dahab rekommenderar de att man bär huvudsjal i öknen..Henry testade en bara.

När vi kom tillbaka fick vi en sen lunch och sen snorklade vi i drygt 20 minuter innan solen gick ner bakom de branta bergen. När dagen var slut upptäckte vi att han som sålde utflykten hade försökt lura oss och ville ha pengar för barnen och drycken. Note to self: Spela in överenskommelser på mobilen om man kommer ihåg! Vi sa ifrån och tillslut kom en generad ägare till utflyktsföretaget och bad så mycket om ursäkt. Han körde oss hem. Hoppas han har fått ordning på sitt företag och sagt åt på skarpen eller avskedat den inkompetenta personen som sålde utflykten. Väl framme i Dahab blev det en tripp till Friends igen för god middag och lite Shisha. Som sagt – ordna utflykten genom Red Sea Relax istället om du också vill åka fyrhjuling!

Tycker du att artikeln kan vara till nytta för någon annan? Dela gärna! Har du synpunkter på artikeln eller vill säga något? Kommentera gärna! Jag svarar på alla frågor.

0 0 votes

View all comments
Freedomtravel
8 years ago

Fyrhjuling är kul! Vi har åkt i NZ och i Marocko. Spännande blogg förresten! Har alldeles nyss börjat följa!