Från snorkling i Sinai till pyramider i Giza

Efter att ha varit sex veckor på Sinai-halvön med nästan daglig dykning och snorkling bestämde vi oss för att dra vidare mot pyramiderna i Giza. Det var det som var ett av våra huvudmål i Egypten. Alla familjemedlemmar är fascinerade av det gamla Egypten. Vi vill lära oss mer. Det är det som unschooling handlar om. Man lär sig tillsammans med barnen och nördar in sig i det som just fascinerar. Tänk vad trist att lära sig om det gamla Egypten i ett klassrum när man kan göra det där det faktiskt fanns. Så vi ordnade med förlängningen av vårt visum och tog oss till Sharm el Sheikh för att kunna ta oss vidare.

Vi hade poäng som vi behövde använda nu för att kunna dra nytta av en gratisnatt på Hyatt Regency – ett av de finare femstjärniga hotellen som är beläget utanför trängseln i Sharm el Sheikh. Ingången till hotellet var hårt bevakat av militär som vi trodde var det normala här. Det fanns flera sorters gevär som jag inte kan namnet på en. Kanske AK-47 och M5. Hursomhelst tog jag inga bilder för man vill ju inte reta upp dem. Personalen informerade oss dock om att konferensen “Africa 2016” hade tagit plats här föregående dag och att Afrikas presidenter och USAs utrikesminister John Kerry precis checkat ut. Fan alltså! Skulle ha varit intressant att lyssna på vad de höll på att smida för planer.

Hursomhelst – anledningen för oss att bo här var just gratisnatten och den fantastiska snorkling som fanns utanför. Det var 100 gånger bättre än Dahab. Det kryllade av alla sorters fisk och av lila maneter som inte var farliga. Jag fick närkontakt med en 1-meters tryckarfisk i regnbågsfärger som tittade storögt på mig och gestikulerade huggrörelser med sina vassa tänder. Det fanns en brygga här som man kunde ligga på mage på och titta på fiskarna. Det passade barnen bra då de tyckte det var för kallt att bada. Det fanns en rosa fisk som lyfte huvudet ovanför vattnet flera gånger och tittade på oss flera gånger – som om den ville hälsa.

Hyatt är enormt och man måste gå nerför en massa trappor och en tunnel för att komma till stranden. Vid stranden fanns en restaurang som serverade dyr och äcklig mat. Vi åt middag ute och när vi kom tillbaka ville förlänga med en natt till så att vi skulle hinna ordna med transport till Kairo. Personalen i receptionen var väldigt dryg när vi frågade varför de hade tagit betalt för 3000 poäng mer än de skulle och när vi frågade om de kunde fixa vårt internet som inte fungerade. Kanske vi drabbats av “femstjärnigsjukan” men man tycker ju ändå att man ska bemötas med respekt. Personerna bakom disken är liksom de allra viktigaste anställda i ett hotell. Så detta bemötande gjorde att vi bestämde oss för att checka ut till ett annat hotell istället. Vi åkte till Oonas dive club som hade bra recensioner på booking.com.

De gav oss en lägenhet för samma pris som ett dubbelrum då de inte verkade ha några andra gäster. Dykningen var svindyr här och de ville ha betalt för uthyrning av utrustning och för barnen på båten så vi bestämde oss för att skippa det. Stranden här var inte alls fin och det hade blivit en riktig turisthåla.
Naama bay 2016
Jag var här i Naama bay för 17 år sedan och då fanns det nästan ingenting här och fin snorkling. Klart att man inte kan förvänta sig samma efter så lång tid. Vi köpte bussbiljetter med “Gobus” till nästa morgon. De har flera avgångar varje dag och olika klasser på bussarna. Vi sov knappt något alls på Oonas då stället var invaderat av mygg som bet oss hela natten trots att jag gick upp mitt i natten och bad om att få spraya rummet med myggmedel. Utanför rummet fanns hotellets antika luftkonditioneringsapparater som surrade högt och verkade ha sitt eget liv hela natten.
Sömndruckna tog vi oss alldeles för tidigt till busshållplatsen. Vi satt längst fram och kunde se hur chauffören körde om alla även i filen där det kom mötande trafik. Vi var nära att kollidera flera gånger och en gång svor chauffören men han verkade ha bra koll på hur många cm det var mellan bussen och de andra fordonen. Vi vande oss vid att chauffören körde så – alltså körde om fordon med mötande trafik samtidigt där det alltså var 3 fordon bredvid varann på en väg som var designad för 2 – efter en stunds resa. Den här typen av bussresa är nog inte att rekommendera till en medelsvensson som brukar följa trafikregler och inte är van vid hur man kör i Nordafrika. Hursomhelst så kom vi fram efter 6.5 timmar och bytte till en taxi som tog oss till Giza där pyramiderna finns. Nu börjar ett annat kapitel i vår resa.

Tycker du att artikeln kan vara till nytta för någon annan? Dela gärna! Har du synpunkter på artikeln eller vill säga något? Kommentera gärna! Jag svarar på alla frågor.