Corona-påsk-picknick och två utflykter till Veltrusy

I ett försök till att hitta lämpliga (folkglesa) skogar för mask-fria corona-utflykter tog vi oss till ett nytt område som vi inte besökt förut som inte verkade vara så välkänt men där det ändå skulle finnas en park att kunna promenera och ha picknick i – till (det stängda) Chateau Veltrusy. Det visade sig att navigatorn ledde oss fel men det blev bra ändå! Och följande dag åkte vi dit igen för att ha corona-påsk-picknick och choklad-ägg-jakt.

I fredags upptäckte min man att det var långfredag när posten var stängd då han hade ett ärende där. Dagarna flyter ihop i karantänen – de är identiska då vi inte har några tider att passa förutom några få och det är samma rutiner varje dag ändå. Eftersom inget heller kunde skickas (från våra webshoppar) så bestämde vi oss för att han skulle ta “ledigt” från företaget och att vi skulle åka på familje-utflykt utanför Prag.

Jag har inte velat ge mig iväg själv med barnen till nya platser (eftersom Paul jobbar varje dag) så jag har väntat på detta tillfälle ett tag och istället gjort korta utflykter i närområdet. Det är en konst att hitta platser som är folkfria, eller nästan folkfria. Först och främst för att kunna få friskluft utan ansikts-mask, på grund av två-åringen som mask-vägrar och för att inte utsätta familjen för onödiga risker. Men friskluft och rörelse är så viktigt, även i tider som dessa.

Winston gjorde iordning picknick medan jag städade bort frukoststöket. Sedan ställde vi navigatorn på “Zamek Veltrusy” (slottet) och körde tills att jag märkte att jag körde på en cykelväg, som google anvisat att jag skulle köra på. I samma stund såg vi att det fanns en plats att parkera på och att det var ett perfekt picknickställe ändå. Vi hade hamnat i ett litet samhälle strax norr om slottet. Så vi tänkte att vi kunde gå dit därifrån.

Všestudy ligger intill Veltrusy. Det är ett historiskt samhälle som såg sömnigt ut och som verkade ha en del nybyggnation (säkerligen på grund av att det låg 25 min från Prag).

Vi såg ankor, en groda och färggranna skalbaggar. Edward hittade sand att gräva i med sina leksaks-grävmaskiner. Vi sörplade på kaffet i tonerna till vår-fågelsången och åt Winstons smörgåsar. Sedan begav vi oss mot slottet men på en omväg. På kartan fanns en “egyptisk allé” markerad så den tänkte vi titta på.

Nära picknick-stället fanns det ett ålderdomshem som såg ut såhär. Det verkade riktigt fridfullt, med stor trädgård och ån som rann intill. De gamla där måste ha det bra i Corona-karantänen!
På en bro fanns det en “Sfinx”. Det måste ha varit den egyptiska allén.

Alldeles vid sfinxen fanns det ruiner från en borg med en tunnel i. Vi gick in i tunneln allihop. Det fanns olika gångar. Och en “bänk” vid en kanal som gick igenom borgen. Många roliga utrymmen att utforska gjorde att vi stannade kvar vid borgen ganska länge.

Edward sitter på en sten-bänk.
Såhär såg borgen ut. På andra sidan kanalen till vänster fanns den första tunneln som vi gick in i.
Såhär såg kanalen ut. Med jämna mellanrum fanns det färgglada broar att gå över på.
Borgen sedd från den blåa bron.

Det här var inte en vild skog utan en slags skogs-park med “ordnade” välskyltade vägar. Det verkade finnas mängder med sevärdheter. Det fanns inte alls mycket folk men en del cyklister som kom då och då. Om man vill ta sig hit utan bil och cykla kan man nog ta cykeln på tåget. På andra sidan Vltava-floden finns ett närliggande stort samhälle som heter Kralupy-nad-Vltavou. Dit kan man nog ta tåget från Praha-Holešovice och cykla över bron.

Vägen som går till Chateau Veltrusy.

Eftersom det blev ganska sent beslöt vi oss för att avbryta promenaden. Det var ytterligare 5 km att gå fram och tillbaka med en två-åring som inte längre ville cykla så vi skulle återkomma snart igen istället. Vägen tillbaka mot bilen gick genom en skog med grön matta som hade inslag av vita, gula och lila blommor och sedan över en annan bro.

Vitsippor och olika örter.
Det verkade finnas flera kanaler.

Följande dag tog vi bilen till en annan nål på kartan som google visade för slottet och parkerade en bit ifrån så att vi skulle få en längre promenad. Det första som mötte oss i slotts-skogen var det här templet. Nedanför fanns två stora ölträdgårdar och en liten pub. Det fanns ingen person i sikte och det var stängt på grund av corona-lockdown.

Tom öl-trädgård.

Efter en stunds promenerande såg vi en tom “uteplats” med rejäla trä-bord och bänkar i parken. Det blev bra för en påsk-picknick. Jag hade kokat potatis och packat ner svensk påsk-mat. Man kan beställa svensk mat från foda.cz här.

Och en bonus – ett bra ställe att gräva på för Edward (vars främsta hobby just nu är grävmaskiner).
Typiskt o-tjeckiskt!

Vidare gick promenaden ner mot kanalen och den lummiga grönskan kring den vilken passade för att gömma choklad-ägg (och gosedjur med ficka som man kunde gömma choklad i så att det inte behövde bli så mycket). Medan resten av familjen lekte gjorde jag rent bordet och tittade närmare på en rund byggnad som såg ut att vara något slags kapell.

Såhär såg det ut utanpå och inuti.
Romantiskt landskap med flera broar.
Längs med promenad-vägen fanns det stora ekar.
Här gömde jag chokladägg och påsk-gosedjur med choklad inuti.
Edward hittade dem först.
Vidare gick promenaden mot Chateau Veltrusy från 1600-talet i Rokoko-stil.

Detta är en av de största slotts-trädgårdarna i Tjeckien. Det var stängt på grund av coronavirus-lockdown men det var ett rätt populärt utflyktsmål ändå. Det fanns många familjer och pensionärer som cyklade eller spatserade. Några hade picknick eller åt takeaway från restaurangen som hade öppet ändå. (de får ha öppet endast för takeaway). Det såg mysigt ut och nästan som om det inte alls var någon karantän – och det var som att folk på gränsen bröt mot karantän-reglerna eller tänjde på dem så mycket som möjligt genom att ha picknick. Det var trots allt en varm och solig vårdag.

Trädgården utanför restaurangen (i bakgrunden). I karantänen i UK hade detta absolut inte varit tillåtet!
Det fanns flera hagar med hästar. Vi såg en (tillfångatagen) örn också.
Chateau Veltrusy framifrån.
Vägen tillbaka mot bilen gick igenom en skog med hjortar i.

Om man vill besöka Chateau Veltrusy och läsa om dess historia så finns det information här.