Fossil-jakt med oväntat kristall-fynd och en upptäcktsfärd

Český Kras – det stora naturområdet sydväst om Prag är ett vackert naturområde som ligger på en över 400 miljoner år gammal havsbotten. Det kan översättas som “tjeckiska skönheten”. Platsen gör verkligen skäl för sitt namn. Tack vare mineral-rikedomen finns här flera övergivna stenbrott. Ett av dem ligger utanför samhället Bubovice. Här ska det gå att hitta fossiler. Det var meningen att vi skulle åka hit med en tjeckisk vän som kände till var man skulle gräva men han var tvungen att ställa in i sista stund så vi improviserade själva. Vi hittade till stenbrottet med vännerna Ulrika, Pontus och Othilia och gav oss iväg på fossil-jakt utrustade med flera hammare, en jättestor spik samt hink och spadar till Edward.

Vägen till sten-brottet gick längs med en lång äng. Vi försökte hitta någonstans att ta oss in till den men eftersom promenaden var så lång tog vi en paus på vägen.
Ulrika hjälpte oss att ta lite familje-bilder trots att barnen försökte sprattla sig iväg. Familje-bilder med hela King-familjen har vi brist på eftersom det är jag som brukar ta dem. Stort tack för bilderna på oss häromdagen, Ulrika!
Jag gick före för att se om man kunde komma till stenbrottet om man gick igenom skogen och möttes av det här. Jag har aldrig någonsin sett så många tussilago på samma plats.
Det var som ett hav av dem. Emellan tussilago-kolonierna var det stenigt.
Vi tog fram vår utrustning. Alla sysselsatte sig med något. Undersökte stenarna och hittade något som såg ut som sjögräsfossiler, eller slog sönder stenar med hammare eller grävde lite.
Det är så roligt att göra trasigt och se om det fanns något inuti stenarna!
Eller bara känna på dem för att veta hur de olika stenarna kändes. Och plocka tussilago.
Henry hittade röd lera.
Jag gick fram till stenbrottet. Det var branta kanter.

Det verkade som om det kanske fanns fossiler i en annan del av det här mycket stora stenbrottet för just där vi var hittade vi mest tussilago, röd lera och vackra stenar. Det var parallellogram-formade kristaller. Jag tror det var kalcit men är inte säker. De skiftade i vitt, gult och rosa. Om det inte var så fasligt varmt och vi ammande mammor och barn var så hungriga hade vi nog stannat här längre. Men vi fick vända för att göra iordning maten.

Kan detta vara kalcit? Google lens föreslog att det eventuellt kunde vara det. Dessa kristaller skiftar i vitt, ljusgult och ljusrosa. De är parallellogram-formade.
Vi körde vidare för att hitta vattenfallen Bubovické vodopády. Vi parkerade nära vägen och puttade den tungt packade barnvagnen som var full av grill och picknick-saker. Det var rätt kämpigt att köra den igenom skogen men ok på stigen längs med den här ängen.
Det kändes som en evighet innan Paul fick igång grillen.
Hittills hade vi hungrande ammande mammor tänkt på mat hela tiden men nu fick vi vår hunger stillad. Ett tag iallafall.

Vi fortsatte vandringen mot vatten-fallet och lämnade vagnen parkerad vid den branta backen innan stigen som ledde ner till dalen.

Här upptäckte vi att vattendraget nästan var helt uttorkat. Just nu fanns det inget vattenfall alls. Detta är vårt andra vattenfalls-fail i Tjeckien.
Men det gjorde inte så värst mycket för det fanns en grotta och roliga träd att balansera på.
Bron över den uttorkade bäcken blev en kul balansgång för Edward.
Naturen känns annorlunda här särskilt med dessa orkidéliknande blommor samt gulsippor och okänd växtlighet som jag inte sett förut.
Två tredjedelar av oss gick upp genom skogen en annan väg. Jag och Henry klättrade upp på en klippa för att komma tillbaka till toppen. Det kändes bra att ha gått och bouldrat i förrgår.
Dagen avslutades med kaffe och efterrätt på en typisk tjeckisk familje-pub i byn Srbsko. Vi satt på uteserveringen medan Winston och Henry kastade lera på varann vid floden. Vårt sällskap fick 3 fästingar vad vi vet från detta äventyr annars hade vi en bra dag.