Nyanser av turkost vatten i de Julianska alperna

Södra Österrike, Italien och Slovenien ligger tätt intill så man kan enkelt hinna med 3 länder på en dag om man vill – även med småbarn. Det första stoppet blev Lago di Fusine nära Italien där man kan vandra runt en eller båda sjöarna som finns där. Det låg fortfarande snö på bergstopparna trots att temperaturen passade bra till kortärmat och shorts. Detta är fortsättningen på juni månads roadtrip – del 2. Del 1 kan du läsa här.

Vi lämnade krypto-affären i Villach i Österrike (se tidigare inlägg) på eftermiddagen för att försöka hinna nå målet för dagen vilket var Bled-sjön i Slovenien. Villach ligger enbart en halvtimmes bilresa bort från både de italienska och de slovenska landsgränserna. Vi hade via vänner hört talat om vackra turkosa sjöar i Italien. De har gjort denna häftiga drönar-video. Sjöarna låg inte så värst långt bort från Bled-sjön så vi tog dem på vägen. Nedan kan du se en video som jag har gjort om vattnet i Lago di Fusine, Bled-sjön, Bohinj-sjön och i Bohinjska Bistrica.

Lago di Fusine

Dessa två sjöar (Laghi di Fusine) ligger nära staden Tarvisio i Italien. Vi var ganska sent ute så vi hade enbart avsikt att besöka en av dem. Det är två sjöar med samma namn. Laghi är plural av Lago vilket betyder sjö på italienska. De vackra färgskiftningarna beror på att de är väldigt kalla. De ligger på ganska höjd nära berg som det fortfarande låg kvar snö på.

Färgerna på vattnet var helt otroliga. Vattnet var kristallklart så det gick att se många meter ner i djupet.
Delar av familjen beundrar Lago di Fusine med alp-toppar i bakgrunden.
Jag och Edward chillar vid sjön. Det fanns förvånansvärt lite mygg. Det var alldeles lagom varmt i luften
Vi gick runt hela sjön. Det tog kanske en timme att göra det. Edward, som fortfarande bara är 1 år, gick nästan hela vägen själv.
Vi såg ett väldigt sött litet hus längs med stigen.

Bledsjön och runtomkring

Därefter fortsatte färden mot Bled-sjön. Det var nästan kväll och dags att hitta någonstans att bo. Campingen som jag hade tittat ut, som låg alldeles vid sjön, var full. Vi vandrade omkring där och försökte finna en tältplats. Det fanns inte en enda ledig gräsplätt trots att den var så stor. Det kändes småjobbigt med så mycket folk på samma plats också. Det skulle vara lite som att tälta mitt i ett festival-område så vi sökte efter ett annat boende. Det tog ett tag för det fanns inga alternativ i närheten i vår budget. Vi fick helt enkelt “splasha ut” för denna kväll. Det fanns ett boende med högt betyg nästan till halva priset en kvarts bilresa bort. Det fick bli detta för nu var det nästan dags för solnedgång.

Nära Kranjska Gora i Slovenien. Här finns fin skidåkning och spännande vandring. Det fick räcka att se det från bilfönstret för denna gången.
Solnedgång nära Bled-sjön.
Lantligt lyxigt boende i närheten av Bledsjön.
På förmiddagen lekte pojkarna krigslekar med klossar och plast-soldater.

Bled-sjön är en magiskt vacker plats som därmed drar åt sig mycket turism. Det fanns ett stort antal kinesiska turister som tog selfies på bryggan och rodde omkring på sjön i roddbåtar. Som tur var hade vi med kanoten så vi paddlade inte där de rodde och kunde turas om i den. Det var ganska kallt i vattnet men det gick bra att bada i det ändå. Stranden som låg en bort bit från turist-centret var mestadels lugn. Vi spenderade en stor del av dagen där.

Killarna paddlar iväg. Som tur är blåser vinden åt strandens håll. I bakgrunden syns den vackra pilgrims-kyrkan på den lilla ön Blejski Otok.
Edward är så glad att han nästan spricker av lycka när han också får åka i kanoten.

Bohinjska Bistrica

Efter Bled-sjön hade vi bara lösa planer på vad vi skulle göra den resterande tiden av denna resa. Vår värd hade berättat att sjön Bohinj skulle vara mycket vackrare och ha färre turister. Vi såg att det låg en camping bredvid den så vi tog oss dit. När vi kom fram upptäckte vi att hela campingen sluttade och att det var stenar överallt så vi funderade på andra alternativ igen. Det fanns en annan camping 20 minuters bilresa därifrån som vi hade kört förbi tidigare så vi åkte tillbaka dit. Den var dyr (50 euro per natt) men vi bestämde att vi skulle bo där två nätter. Det fanns en platt gräsyta och den låg bredvid en vacker flod med smaragdgrön klart vatten.

Floden Sava Bohinjka
Henry tittar ut från ett av våra två tält.
Byn Bohinjska Bistrica. Här finns det ett mini-kapell på vägen.

Det var här på denna camping, precis när det var middags-dags, som unschooling-drevet i SVT påbörjades. Jag kiknade av skratt och stelnade sedan av djupaste allvar när jag såg att min unschooling-grupp på facebook var en av dagens stora nyheter i Rapport. Jag kunde inte sova alls den natten så följande dag ställde vi in trekking och tog det lugnt istället. Vi får återvända en annan gång. Det fanns ett äventyrsbad som passade bra för att rensa tankarna och för den extremt låga energinivån. Följande dag tog vi oss till Bohinj-sjön igen.

Bohinjsjön och fiskarna

Här i nationalparken Triglav finns det gott om äventyrs-aktiviteter som t.ex. paddling, klättring och vandring. Vi hade ingen energi för att göra annat utöver att strosa runt vid sjön nära den lilla byn Ribčev Laz. När vi gick på bron öve Sava Bohinjka-floden vid sjöns utlopp upptäckte vi att fiskarna simmade emot strömmen där. Troligtvis var det en bra matplats för dem. Vi vandrade omkring vid sjön och for sedan vidare mot Ljubljana och havet.

Baptist-kyrkan St John
Bohinj-sjön med dess grunda stränder.
Fiskarna vid bron.
En skuggig plats att vila sig på vid stranden.
Edwards lek: Att hoppa från trädet på mamma hur många gånger som helst.
Vilken skönhet! Vi får återvända hit snart.
En video om denna del av roadtrippen där man bland annat kan se skiftningarna i vattnets färg och slow-mo-hopp