Steampunk och experiment i Ostrava

I staden Ostrava, i området Vitkovice, tornar sig gigantiska metall-kolosser upp mot himlen. Det är som en värld av rostigt järn. Detta är det nedlagda enorma stålverket som var aktivt sedan 1800-talet där 10000-tals personer arbetade och som har haft en viktig roll i historien som producent av stora mängder järn och stål för de nationer som har gjort anspråk på området under historien: Österrike-Ungern, Nazi-Tyskland, den Tjeckoslovakiska kommunistiska satellit-staten, och till sist Tjeckien. Idag är detta en sevärdhet. Det finns enorma hallar att besöka i riktig steampunk-anda som tillägnas vetenskap, experiment och konst. Vi besökte barndelen av experiment-verkstaden – som en del av en annan resa.

Frukost på tåget

Eftersom de tjeckiska tågen har “riktiga” restaurang-vagnar där de lagar maten på plats, har ordentligt porslin, och dessutom serverar maten till en riktigt låg kostnad hade jag planerat att vi skulle resa tidigt så att vi fick äta frukost där och dårmed få mer tid till vistelsen i Ostrava. Man kan beställa saker som ägg-frukostar av olika slag, samt amerikansk och kontinental frukost. Då kunde man göra sig av med en timme av resan vilket var skönt eftersom det nästan tar 3 timmar att åka från Prag till Ostrava. Man kan enkelt köpa biljetter med mobilen med en app eller på centralstationen då det går många tåg i den riktningen.

Väl framme i Ostrava promenerade vi från tågstationen till vårt boende och lämnade väskorna. I Ostrava har de en annan dialekt än i Prag då det ligger i Moravien och nära Polen. Vår värd pratade inte engelska men det gjorde inte så mycket eftersom det gick bra att blanda polska och tjeckiska. Vi fick användbara tips om hur man skulle ta sig till det som vi kom hit för att titta på vilket var tur eftersom Google maps inte verkade fungera för lokaltrafiken.

En kyrka på vägen till boendet.

Stålverket i Vitkovice

Vitkovice är ett unikt område där det mellan 1828 och 1998 utvanns kol och där järnmalm bearbetades. Nu har industriområdet förändrats till ett unikt pedagogiskt, socialt och kulturellt centrum av stor betydelse. Det finns flera vetenskapscentrum och hålls många kulturella evenemang. Vi besökte Malý Svět techniky i U6-hallen, som är barn-delen i det stora vetenskaps-centrumet Svět techniky, vilket betyder “teknikens värld”. Vi spenderade en heldag i barn-hallen men kan tänka oss komma tillbaka och kanske spendera en halv vecka eller så för att hinna gå på exempelvis civilisationens värld, naturens värld, arkeologins värld, den stora teknik-världen och de andra “världarna” som finns där. Stålverks-området sträcker sig över ett mycket stort område.

För att komma hit måste man först gå genom långa tunnlat efter att man har klivit av spårvagnen.
De långa tunnlarna var rikligt dekorerade med graffiti. Vi tog många bilder och tog oss tiden att titta på alla verken på vägen till stålverks-området.
En del av målningarna var kanske 20 m långa.
Ett färgglatt avbrott från den annars gråa och kala miljön.

Film

För att bäst beskriva Vitkovice och vetenskaps-centrumet för barn gjorde jag en kort film.

Svět techniky children’s world

Först gick vi till restaurangen som fanns där eftersom alla var hungriga. Där kunde man köpa lunch (gulascher, grytor och burritos) för 25-40 SEK. Det fanns ett bollhav precis bredvid bordet så det passade perfekt.

Vi köpte en familjebiljett för 220 CZK (ca 90 SEK) och började vandra omkring för att se utställningarna mellan maskinerierna i denna del av stålverkstäderna. Det fanns många olika slags experiment och flera bygghörnor. I videon ovan kan man se några av dem. I källaren fanns en “vattenvärld” där man kunde pumpa vatten och få olika slags hjul och maskiner att snurra. Det fanns också en ljus-värld men där tog mobil-batteriet slut.

En härlig “steampunk”-miljö!
Här kunde man verkligen föreställa sig vilket tungt arbete det hade varit där.
Edward stod i kö länge för att köra bussen som var populär bland. Här fanns riktiga kontroller och det mesta gick att göra som i en vanlig buss förutom att få bussen att åka.
Tur att det fanns en lekhörna också! När det blev för tröttsamt att följa ett tvåårigt energiknippe i flera timmar var detta en räddning för att få en lugnare stund.
Det här kanske är en smältugn?

När det mörknade vandrade vi omkring lite i “old town” i Ostrava. Där fanns precis som i de flesta städer i Tjeckien pastellfärgade hus längs med kullerstensgator med fontäner och statyer i mitten på torgen. Vi sökte middag med lekhörna och hittade en pizzeria på torget som passade. På vägen till torget gick vi förbi en valuta-växlare som hade en stor bitcoin-skylt.

Torget i den gamla delen av Ostrava.

En prisvärd lyxfrukost

Följande dag hade vi ett par timmar på oss innan nästa tåg. Vi åt en billig lyx-frukost på Kavárna Elektra där vi valde saker som engelsk frukost och äggröra med te och kaffe för ungefär 50 SEK. Det var gott. Det var lite märkligt att kaféet låg i en bank, vilket vi upptäckte först när vi kom dit, men det var väl spenderad dö-tid en sådan gråtrist kall dag i Ostrava ändå!

Långa gardiner kanske är ett bra riktmärke om man letar efter en god frukost?
Vi hade gott om tid inför nästa tåg och kunde titta på andra tåg från perrongen i lugn och ro.
Sedan gick resan vidare!

En definition av Steampunk

Ur Wikipedia : “Steampunk, ångpunk, är en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner, luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolutionen, som tog sin början i slutet av 1700-talet, men före andra industriella revolutionen 1870-1914.” “Steampunk innehåller ofta anakronistisk eller futuristisk teknologi, så som 1800-talets människor kan ha föreställt sig den.”