Om att andas fritt i Polen

I min tidigare skrivelse berättade jag om vår upplevelse av coronatyrannin i Tjeckien 2020-2022. Här kommer berättelsen om våra flykter till Polen när restriktionerna var som värst i Tjeckien. Tjeckien hade infört en “hård” nedstängning vintern 2021 som bevakades av ungefär 10000-tals militärer och poliser som begränsade den personliga friheten radikalt. Vintern 2022 införde Tjeckien ytterligare en lockdown för de ovaccinerade. Det var ett enkelt val att ta sig norrut till det jämförelsevis frihetliga och normala Polen.

Skidorten Czarna Góra i södra Polen.

Militär lockdown i Tjeckien och ett ultimatum

Precis innan nedstängningen infördes hade vi begett oss till Polen för att åka skidor ett par dagar helt ovetande om vad som väntades. Skidorterna hade precis öppnat där efter att det hade varit en långvarig nedstängning i Polen. Vi ville åka bort från Tjeckien eftersom allt var stängt där ändå. Väl framme i de polska bergen fick vi ungefär detta ultimatum av den tjeckiska staten: “Stanna kvar där du är för nu blir det militär lockdown som bevakas av 10000-tals militärer och poliser. Du kommer inte kunna röra dig från ditt område utan giltig anledning och pcr-test. I övrigt gäller allt annat som förut – att nästan allt är stängt FFP2-mask och avstånd”. För oss innebar det att behöva åka direkt till Prag och vara instängda där i vårt område och förlora vad vi hade betalat för resan. Eller att stanna kvar i Polen och åka skidor eller göra något annat i minst 3 veckor vilket var längden som de angav på denna nedstängning. Valet var lätt.

Vi fick anpassa oss efter den plötsligt förlängda vistelsen genom att köpa kläder då vi packat magert samt skicka hem vår nyckel till vännerna i Prag som kunde hjälpa oss att ta hand om vårt hem. Köpcentrumen i Polen var öppna vid tillfället så det var inga problem att köpa lite extra kläder.

Den hårda nedstängningen förlängdes allteftersom i Tjeckien, precis som vi misstänkte att den skulle göra, vilket innebar att vi också fick förlänga vår vistelse. Allt var normalt på hotellet förutom att man fick äta restaurangmaten på rummet och att lekrummet var stängt. Vi kunde bada i poolen och åka skidor i Polen medan det några kilometer söderut var totalförbjudet.

Polen “stängs ner”

Vi var lyckligt insnöade och utelåsta under 3 veckor i Czarna góra tills att även skidorterna och hotellen där fick order uppifrån om att stänga. Polens officiella nedstängning skiljde sig markant från Tjeckiens där nästan allt var stängt. Precis som i Tjeckien fick restaurangerna enbart sälja take-away. Mycket stängdes ner som simhallar och platser inomhus där det brukade finnas mycket folk. Det som var annorlunda var att hotellen fick ha öppet för företag och att köpcentrumen behövde stängas men att affärerna som låg på gatorna fick ha öppet. Museer och en del andra verksamheter fick också ha öppet. Vi passade på att besöka grottorna och urangruvan som låg i närheten av Czarna góra innan vi åkte därifrån.

rundvandring i “björngrottan” (Jaskinia Niedźwiedzia).

Experiment, nostalgi och bitcoin-bok på kolkraftverket i Łódż

Vi for vidare till kusten men först gjorde vi ett stopp i Łódż på EC1 – det tidigare kolkraftverket som varit i drift sedan1907 under knappt ett sekel och som därefter stängde. Łódż som tidigare varit en blomstrande industristad med ett rikt kulturliv hade fått sin energiförsörjning från det kolkraftverket. Idag ser Łódż till stor del dystopiskt ut då mycket förstördes i kriget och under kommunismen. När vi var där i mars 2021 såg det ut att finnas många stora projekt på gång för att återuppliva staden så som den en gång var. Efter en omfattande renovering omvandlades kolkraftverket till ett museum och kulturcentrum som öppnade 2008. Museet innehåller utställningar om stadens industriella arv och utveckling samt interaktiva utställningar om energianvändningen.

Vi kunde lätt gå vilse här bland alla gångarna. Museet var gigantiskt vilket var bra för då kunde inte corona-vakterna störa särskilt mycket med sina uppmaningar om att ta på masken igen.
I kontrollrummet fanns det många knappar att trycka på.
Winston som utforskar en stor plasma-boll.

Det som var lite speciellt med detta museum och orsaken att jag kände till det var att min mormorsfar under den tidigare delen av 1900-talet hade arbetat där. Vi åkte också till Łódż för att titta på min mormors gamla hus som hon hade växt upp i. Det fanns många roliga experiment och mycket som vi inte hann med på EC1 men det får vi återkomma till en annan gång.

Min gammelmorfar Karol Fabiszewski arbetade som ekonomichef på kolkraftverket i Łódż, han sitter på den främsta raden i mitten och har mustasch.

Vi blev helt saliga över att få se boken “bitcoinstandarden” synligt placerad i en av montrarna på museet. Vaktmästarinnan som hade placerat den hade lagt märke till att vi beundrade boken extra länge vilket gjorde att hon kom fram till oss, utan mask, för att prata. Genom henne fick vi reda på att det fanns en aktiv bitcoinrörelse i Łódż samt att boken var medvetet placerad där för att väcka nyfikenhet bland besökarna.

Boken Bitcoinstandarden på polska i en monter.

Från snötoppar till uppfriskande vinterbad

Vi hyrde en liten lägenhet under en månad som var belägen precis bakom en sanddyn där man kunde springa från huset och doppa sig direkt i det 2-3 grader kalla havet för att sedan springa tillbaka in i den varma duschen. Ibland fanns det snö och is på stranden. Det gjorde ingenting att det var “fel” säsong. Det kändes så fritt att kunna röra sig i det friska vattnet och höra vågornas svall.

Vattnet var iskallt..
..men glasklart.
Under soliga och vindstilla dagar var stranden extra välbesökt.
Barnen och de vuxna kunde skapa fantasifulla kreationer i den lättformade sanden oavsett väderlek.
En bäver på vift vid fiskebåtarna.

Om modiga rebelliska företagare som hade öppet ändå

Jämfört med Tjeckien där “allt” var stängt kändes Polen verkligen som en fristad. Att det fanns regionala skillnader var uppenbart, likväl följdes restriktionerna slaviskt av de som lyssnade på statsmedia, men vi upplevde att det i allmänhet var mycket friare i Polen än i Tjeckien eller andra länder i Europa som vi tänkte att vi skulle kunna åka till. Det fanns facebookgrupper där det tipsades om ställen som hade öppet och där folk skrev vilka “ursäkter” man kunde ha för att få göra vad man nu ville. Exempelvis tipsades det om en hotellpool där vi tänkte att vi skulle kunna bada. Om man hade intyg från hotellets sjukgymnast att man behövde bada skulle man få det. Kön med personer som inte såg det minsta sjuka ut var för lång för oss så vi gav upp hotell-badet. Vi provade ett annat hotell istället men på det hotellet skulle man behöva vara gäst genom sitt företag. Det var för dyrt så vi nöjde oss med iskalla bad i havet istället.

Hello bar med AC/DC-tema i fiskebyn Hel hade öppet för alla trots ordern om att stänga.
Hel är en halvö vid Gdansk-bukten där det finns vackra stränder på båda sidor. Vi hittade ett vrak som vi utforskade.

Officiellt tilläts enbart take-away från restauranger men många restauranger som hade uteserveringar ställde dit infravärme och filtar så att man kunde äta sin take-away-mat på uteserveringen eller så hade öppet i smyg inuti. Vi såg en skylt på en restaurang där det stod att man kunde komma in och värma sig medan men väntade på sin take-away men när vi tittade in genom fönstret satt folk och åt där. Vissa verksamheter annonserade ut öppet att de var mot restriktionerna med hänvisning med en text till stöd av lagen.

På en fullsmockad italiensk restaurang i Sopot.

När vi åkte för att hoppa i en stor trampolinhall i Gdansk fick de besök av polisen. Vi såg på hur polisen stod och pratade med receptionisten för att sedan ge upp och gå ut igen. Hon berättade att de ofta fick besök men att polisen inte kunde göra något eftersom nedstängningen var olaglig. Det verkade enbart vara mindre verksamheter som vågade stå emot.

Jump city i Gdansk.

Tankar om historiska paralleller mellan tjecker och polacker

Vår äldsta son Winston var modig och kunde ta initiativet att fråga om restaurangen ifråga tillät att man satt inomhus. Det var förvånansvärt många restauranger som var gjorde det. När vi gjorde utflykter kunde vi på så vis alltid hitta någonstans att värma upp oss så att vi inte alltid behövde göra iordning matsäck. Polackerna i jämförelse med tjeckerna verkade inte böja sig för statens order på samma sätt. Det var min uppfattning och det hade jag fått medhåll av från flera tjeckiska vänner. Det handlar om historien och om tjeckernas överlevnadsstrategi där de genom att spela med hade kunnat få mer frihet. De gjorde samma sak under kommunist-tiden. Tjeckien hade ockuperats under lång tid av andra stater medan Polen hade fått slåss, blev sönderbombat och förlorade i kriget.

Tjeckien tog aldrig bort restriktionerna under sommaren 2021. PCR-test krävdes för att kunna göra det mesta i vardagen vilket senare eskalerade till vaccin-apartheid och intensiva påtryckningar av vaccinet. Polen hade officiellt ungefär samma corona-propaganda som i de andra länderna men de polska medborgarna kunde inte hunsas på samma sätt på grund av hur polackerna var. Det behövdes exempelvis inget vaccin-pass för att kunna göra saker i vardagen så som i de flesta andra EU-länderna och restriktionerna var få. Det var så fritt i Polen jämfört med Tjeckien att tjeckerna i frihetsrörelsen hyllade Polen och den södra delen av Polen svämmades över av ovaccinerade tjecker.

Naturskönt på skogsleden i Czarna góra.

Vintern 2022 återvände vi till samma hotell igen i Czarna góra då barnen tyckte mycket om poolen och skidbacken men vi stannade en kortare tid då det fanns få datum tillgängliga. Det hotellet liksom de flesta andra var nästan helt fullbokade under vintern (till stor del av ovaccinerade tjecker). I jämförelse med vintern 2021 var det mycket livligare och nästan ingen bar mask vare sig inomhus eller utomhus. Det var mer eller mindre som vanligt.

En rebellisk kristen butik i Kłodzko

Vi gjorde en utflykt till den vackra lilla medeltida staden Kłodsko. Där gick vi förbi en butik där det såldes religiösa böcker och allt möjligt kristet krimskrams. Det som väckte en sådan hoppfull förundran hos oss var att hela skyltfönstret var fullproppat med information om den falska pandemin och om att uppskattningsvis 140000 hade dött av sprutorna och restriktionerna. Butikens regel var att man inte fick gå in med ansiktsmask tvärtom mot statens regler.

Vi gick därifrån med en lätt berusande positiv känsla och hoppfullhet. Jag är övertygad om att det polska folkets mod och vägran att lyda statens order var orsaken till att det kunde vara så fritt i Polen. Vi hade härliga vistelser under Corona-tiden i Polen som jag tror var av stor vikt för vår familjs välbefinnande i dessa tider av tyranni.

Skyltfönstrena i den kristna butiken var överfull av vad den andra sidan skulle kalla för “desinformation”.
Kłodsko är en mycket vacker stad i den allra sydligaste delen av Polen.